طراح

طراح

زندگی یعنی پژوهش و فهمیدن چیز جدید ( پروفسور حسابی)
طراح

طراح

زندگی یعنی پژوهش و فهمیدن چیز جدید ( پروفسور حسابی)

کار با ماژول های GSM - sim900 - sim908


بسم الله الرحمن الرحیم

آموزش کار با ماژول های GSM را شروع می کنم. امیدوارم مفید باشه. یک سری از مطالب در سایت های دیگه اومده که من سریع از اونها میگذرم و چند مسئله جدید رو خواهم گفت. سعی دارم که بیشتر روش راه اندازی و استفاده از ماژول رو بگم.

نکته: مهم هست که بدونید انتهای هر رشته را یک کد اینتر (13) مشخص میکند.

نکته: خودتان به راحتی میتواندید ماژول را با یک هویه 40 وات ساده روی برد مونتاژ کنید(اگر می خواهید پیشرفت کنید از انجام کارهایی که تا حالا انجام ندادید نترسید)


اولین استفاده از ماژول ارسال پیامک :

مرحله به مرحله:

1- باید چک کنید که ماژول آماده دریافت دستور هست یا نه - روش: ارسال AT به ماژول، در صورت دریافت OK، ماژول آماده می باشد.

2- فرستادن دستور ارسال پیامک به ماژول:

AT+CMGS="TEL NUMBER"

3- یک تاخیر کوتاه در حد 700 میلی ثانیه

4- فرستادن متن پیامک به ماژول

5- فرستاده کد Ctrl+Z  - کد = 26

Exam:

sprintf(buffer1,"AT+CMGS=\"009893989315xx\"%c",13);
uart_mini_printf(buffer1);
_delay_ms(700);
uart_mini_printf(tex_send);
uart_putchar(26);

به همین راحتی


دومین استفاده از ماژول خواندن متن پیامک دریافت شده :

مرحله به مرحله:

1- در صورتی که از پورت سریال عبارت زیر را دریافت کردید به معنی دریافت پیامک می باشد:

+CMTI: "SM",x

x آدرسی از حافظه ماژول است که پیامک دریافت شده در آن ذخیره شده است.

2- در صورتی که مرحله یک اتفاق افتاد، چک کنید ماژول آماده دریافت دستور است یا خیر.(توضیح داده شد)

3- فرستادن دستور خواندن متن پیامک ذخیره شده به ماژول:

AT+CMGR=x

توضیح: ماژول بعد از دریافت فرمان خواندن متن پیامک سه رشته را رسال می کند: رشته اول دیتای مربوط به پیامک میباشد. رشته دوم، متن پیامک دریافت شده است. رشته سوم عبارت OK میباشد. بنابراین باید دو رشته اول را حتما دریافت کنید که رشته دوم متن پیامک است و شماره و ساعت و تاریخ پیامک دریافت شده در دیتا مربوط به پیامک می باشد.

(در توضیحات ارائه شده فرض بر این است که شما به کار با رشته ها  و ارتباط سریال مسلط هستید)


سومین استفاده از ماژول شارژ کردن سیم کارت بدون خارج کردن سیم کارت :

نکته: با دستور ATD میتونید یک شماره یا یک کد دستوری را شماره گیری کنید.

روش: کد شارژ را با کد دستوری آن به سیم کارت روی ماژول پیامک کنید. برای پردازنده تعریف کنید که اگر کارکتر اول "*" بود متن دریافت شده را با استفاده از دستور ATD شماره گیری کند.

Exam:

if (recive_sms_txt[0] == 42)
                    {  
                        repet_ch:
                        uart_mini_printf("AT%c",13);
                        uart_getstring();
                        if ((strcmp(chs,ok)) != 0){goto repet_ch;}
                           
                        uart_mini_printf("ATD");
                        uart_mini_printf(recive_sms_txt,"%c",13);
                        uart_getstring();
                    }



چهارمین استفاده از ماژول بدست آوردن شارژ سیم کارت :

با استفاده از دستور ATD کد دستوری دریافت شارژ را شاره گیری کنید. برای ایرانسل #1*140*

منتظر جواب اپراتور بمانید....

مقدار شارژ را از رشته دریافت شده خارج کنید.

Exam:
uart_mini_printf("ATD*140*1#%c",13);
        uart_getstring();
        uart_getstring();
        for (temp5=0;temp5<20;temp5++){compar[temp5] = 0;}
        for (temp5=0;temp5<6;temp5++){compar[temp5] = chs[temp5];}
        temp=0;
        temp5=0;
        temp = strlen(chs);
        for (temp2=0;temp2<temp;temp2++)
        {
            if (chs[temp2] == 115)
            {
                if ((chs[temp2+1]==104) && (chs[temp2+2]==111) && (chs[temp2+3]==109) && (temp5==0))
                {
                    temp3=0;
                    for (temp4=0;temp4<20;temp4++){compar[temp4] = 0;}
                    for (temp4=(temp2+6);temp4<temp;temp4++)
                    {
                        if (chs[temp4]!=32){compar[temp3]=chs[temp4];}
                        if (chs[temp4]==32){break;}
                        temp3++;
                    }
                    temp5=10;
                    for (temp=0;temp<15;temp++){charj_mony[temp]=0;}
                    strcpy(charj_mony,compar);
                }
            }
        }


پنجمین استفاده از ماژول حالت آماده به کار (sleep) :

چرا از حالت بیکاری استفاده کنبم؟ برای کاهش چشم گیر جریان مصرفی مدار

دو حالت بیکاری در Hardware Design بیان شده است:

الف- با ارسال دستور AT+CSCLK=1 فعال میشود. در این حالت ارتباط سریال کار نمی کند. بیرون آمدن از حالت SLEEP به سه روش زیر انجام می شود:

1- PULL DOWN کردن پایه DTR از ماژول. ارتباط سریال 50ms بعد از pull down شدن فعال می شود.

2- دریافت پیامک از شبکه

3- دریافت تماس یا دیتا از شبکه


ب- با ارسال دستور AT+CSCLK=2 فعال میشود. در این حالت ارتباط سریال فعال می باشد. بیرون آمدن از حالت SLEEP به سه روش زیر انجام می شود:

1- ارسال دیتا به پورت سریال ماژول. اولین بایت توسط ماژول خوانده نمی شود. فقط ماژول را از حالت SLEEP خارج میکند.

2- دریافت پیامک از شبکه

3- دریافت تماس یا دیتا از شبکه


نکته: در صورتی که ماژول 5 ثانیه از پورن سریال دیتا دریافت نکند به حالت SLEEP می رود.

نکته: برای غیر فعال کردن حالتهای SLEEP باید دستور AT+CSCLK=0 را به ماژول ارسال کرد.


ابوالفضل شاکری

نظرات 24 + ارسال نظر
حمید علیرضایی دوشنبه 20 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 07:17 ب.ظ


ممنون از توضیحات مفیدتون

خوشاحال میشوم که پاسخ گوی شما در زمینه ماژول های gsm باشم

میلاد دوشنبه 16 دی‌ماه سال 1392 ساعت 09:29 ب.ظ

سلام و تشکر از لطفتون.
با ماژول sim908 هم کارذ کردین؟
این دستورایی که نوشتین واسه sim908 هم کاربرئ دارن؟
میشه در مورد ارسال و دریافت پیامک با sim 908 راهننایی کنین؟

سلام
ارسال و دریافت پیامک، دیتا(اینترنت) در هر دو ماژول یکسان است. و تفاوت اصلی آنها در وجود GPS در SIM908 است.
از نظر دستورات هیچ تفاوتی ندارند(دستورات استاندارد هستند)

رضا چهارشنبه 18 دی‌ماه سال 1392 ساعت 03:05 ق.ظ

lممنووووووووون

موفق باشید

سپهر جمعه 5 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 02:06 ق.ظ http://RECTORGROUP.IR

سلام
لطفا GPS رو هم دستوراتش رو بگید
موفق باشید ...

سلام
دستورات گفته شده است.
http://designer2013.blogsky.com/1392/07/02/post-78/SIM908-GPS

رامین شنبه 20 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 12:59 ب.ظ

خدا پدرتو بیامرزه

متشکرم که نظر گذاشتی

سارا دوشنبه 30 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 09:59 ب.ظ

سلام
من پروژ ای درخصوص ارسال پیامک با استفاده از ماژول sim908 دارم ک گاز شهری را بااستفاده از سنسور MQ9 تشخیص داده میشود وبااستفاده از سیم تعبیه شده پیامک ارسال میکند حالا با برنامه ش به مشکل برخوردم ازتون میخوام کمکم کنید برنامه م ناقصه میتونید برام کاملش کنید.ممنون میشم.

مشکلی نیست
از طریق ایمیل مکاتبه نمایید
designer2100@chmail.ir

سارا دوشنبه 30 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 10:02 ب.ظ

سلام پروژه ی من در رابطه با ارسال پیامک با ماژول ۹۰۸ است ک گاز با سنسور MQ9 تشخیص داده میشه وپیامی با سیم کارت تعبیه شده برای ی سیم کارت دیگه ارسال میکنه برنامه شو ناقص دارم اگه بهم کمک کنید ممنون میشم.

مشکلی نیست
از طریق ایمیل مکاتبه نمایید
designer2100@chmail.ir

stry جمعه 16 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 01:19 ب.ظ http://http://www.designer2013.blogsky.com/1392/04/13/post-71/

با سپاس. خیلی ممنون از اینکه این اطلاعات رو گذاشتین. خیلی دنبال این مطالب بودم و الان پیداشون کردم.

ارش جمعه 16 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 03:14 ب.ظ http://http://www.designer2013.blogsky.com/1392/04/13/post-71/

خیلی خوب بود. سالها دنبال این مطالب بودم و حالا پیداشون کردم.
ممنون.

nastaran یکشنبه 25 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 09:15 ب.ظ

سلام و ممنون از مطالبتون مفیدتون

من میخاستم با ماژول SIM900 ارسال و دریافت اس ام اس رو انجام بدم
ولی دوست عزیز نمیدونم از کجا و چطور شروع کنم

اگر ممکنه لطفا راهنمایی کنید واقعا فرصتم خیلی محدودهاین که چه قطعاتی رو لازم دارم و چه آموزش هایی رو باید ببینم

سلام

پاسخ ایمیل شد

nastaran دوشنبه 26 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 12:48 ب.ظ

mail دریاقت نشده

مجدد ارسال شد

علیرضا شنبه 31 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 12:53 ب.ظ

سلام
پروژه کارشناسی من ساخت یک دستگاهی با استفاده از ماژول sim908 بوده الان برای گزارش پروژم نیاز به اطلاعاتی در باره کارکرد و مشخصات و... (معرفی)این ماژول دارم
اگه فایلی در این رابطه دارید لطفا برام ایمیل کنید
alireza.kalaie@gmail.com

hamed شنبه 31 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 09:08 ب.ظ

سلام و خسته نباشید
آقا من تمام کار ارتباطی با ماژول قسمت های تغذیه و اتصالات دقیق انجام دادم ماژولم و منبع تغذیه و میکرو و ال سی دی ، تغذیه میکرو همش آماده ولی مشکلم برای برنامه نویسی ارتباط ماژول و میکرو نمیدونم چطور باید برنامش بنویسم ، البته زبان سی بلدم ولی نمیدونم چطور ارتباط برقرار کنم.
من خیلی خیلی عجله دارم واقعا کارم گیره اگر امکان داره یک کمکی ، اطلاعاتی چیزی بهم کمک کنید ، چون میخوام خودم یاد بگیرم. ممنون میشم کمک و راهنمایی حسابی کنید.

سامیه سه‌شنبه 5 آبان‌ماه سال 1394 ساعت 09:24 ق.ظ

سلام
روزتون بخیر من مطالب رو خوندم ولی یه پروژ گرفتم که باید تا 15روز دیگه تحویل بدم و میخوام یه سری پیامک بفرسته و ی سری دیگه دریافت کنه که دوتا خروجی با میکرو روشن کنه واسم ولی راستش نمیدونم از کجا شروع کنم و دست پاچه شدم و نمیدونم چ قطعاتی میخواد تورو خدا کمکم کنید زیاد وقت ندارم
تشکر سامیه پاشایی

صابر دوشنبه 23 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 06:54 ب.ظ

سلام دوستان من یه پروژه تو سایت زیر دیدم گفتم بزارم شاید بکارتون بیاد
پروژه هشدار گاز با sms
http://www.prozhe.com/%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%87%D8%B4%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%DA%AF%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D9%87-%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%84%D9%87-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%DA%A9

حمید چهارشنبه 16 دی‌ماه سال 1394 ساعت 11:24 ق.ظ

با سلام..
اطلاعاتتون عالی بود، با تشکر فراوان..

سلام
خواهش میکنم

arman سه‌شنبه 29 دی‌ماه سال 1394 ساعت 06:22 ب.ظ

سلام و ممنون از مطالبتون مفیدتون

من میخاستم با ماژول SIM900 ارسال و دریافت اس ام اس رو انجام بدم
ولی دوست عزیز نمیدونم از کجا و چطور شروع کنم

اگر ممکنه لطفا راهنمایی کنید واقعا فرصتم خیلی محدودهاین که چه قطعاتی رو لازم دارم و چه

سلام

برای کار با ماژول باید به ارتباط سریال و کارکردن با متغییرهای رشته ای آشنا باشید
برای سخت افزار هم میتونید از بردهای راه انداز استفاده کنید

arman سه‌شنبه 13 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 11:21 ب.ظ

سلام اقای شاکری میشه ی پروژه باsim900در حد کاردانی معرفی نمایید
ممنون

هشدار دهنده پیامکی

یک سنسور به ورودی یک مدار متصل کنن. در صورتی که سنسور عمل کرد. یک پیامک به شماره تعریف شده ارسال بشه

رها یکشنبه 26 اردیبهشت‌ماه سال 1395 ساعت 10:57 ق.ظ

ممنون این اطلاعات عالی بود
اما من نمیدونم که برای کدنویسی Avr چجور با این ماژول کار کنم از ابتدا چه کدی باید بزنم برای دریافت و ارسال اس ام اس؟

مراجعه شود به AT-COMMAND های ماژول

Javad دوشنبه 27 اردیبهشت‌ماه سال 1395 ساعت 08:30 ب.ظ

سلام،میشه کد codeVision مربوط به قسمت دریافت SMS رو بزارید؟!

taha چهارشنبه 26 خرداد‌ماه سال 1395 ساعت 02:37 ق.ظ

خیلی خوب و مفید بود.
دستتون درد نکنه

موفق باشید

saeed دوشنبه 24 آبان‌ماه سال 1395 ساعت 04:30 ب.ظ

سلام خسته نباشید می خواستم ارتباط بین gsm و plc c رو کار کنم لطفا راهنماییم کنین از کجا شروع کنم و اینکه ایا sim908 رو با pcb ببندیم مشکلی بیش نمیاد؟لطفا اگر pdf در مورد ارتباط با plc دارید رو به ایمیلم بفرستین . ممنون

سلام

چه نوع ارتباطی نیاز دارید؟
RS485?

ٍابراهیم سه‌شنبه 9 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 07:09 ب.ظ

سلام،من برای اولین بار میخوام از ماژول sim800 که جدیدا جایگزین 900 شده استفاده کنم.آیا حتما باید به کامپیوتر وصل بشه تا باودریت تنظیم بشه؟اگه جواب مثبته آیا باید RX و TX مبدل سریال به usb رو مستقیما به ماژول وصل کنم.سیستم من پورت 232 نداره.ممنون میشم در این باره یک توضیح مختصر بفرمایید.

سلام.
خیر نیازی نیست. پیش فرض باود ریت ؛ تشخیص اتومات هست. خودم همیشه از 9600 استفاده میکنم

با استفاده از مبدل usb to serial میتونید به سیستم وصل کنید.بله به صورت مستقیم به ماژول وصل میشه. بهتره از مبدلی استفاده کنید که 3.3 ولت باشه

mehdihajir شنبه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1396 ساعت 02:10 ب.ظ

لطفا در رابطه با بدست آوردن شارژ سیم کارت بیشتر توضیح بدهید
با تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد